FSB soubory a knihy pro Fishsim2
J.C.Spooner
2002 ( česká verze - Jerry 2008 )
Úvod |
FSB soubory ( soubory s příponou .fsb ) ve FS2 jsou podobné
HTML stránkám na Internetu, avšak soubory .fsb lze zobrazit pouze ve Fishing Simulatoru 2.
Pokud jste vytvářeli soubory .gsn pro Fishsim verze 1, koncept je velmi podobný. Vybavení, nástrahy nebo revíry mohou obsahovat .fsb soubor, ve kterém virtuální rybář najde doplňující informace k add-onu. U vybavení a nástrah se kliknutím pravým tlačítkem myši vyvolá obrazovka kde bude zobrazen přidružený .fsb soubor pokud existuje. U revíru je tlačítko "venue info" nebo "peg info", které slouží k zobrazení přidruženého .fsb souboru. Taktéž knihy v knihovně jsou sbírkou .fsb souborů prolinkovaných mezi sebou, kde každý jeden .fsb soubor znamená jednu stránku knihy. |
Vytvoření knihy pro knihovnu | |
Když budete vytvářet novou knihu, musíte nejdříve vytvořit nový .fsl soubor
v adresáři BOOKS ve složce s FS2. Soubory .fls jsou jako mnoho dalších, textové soubory, které
lze vytvářet nebo editovat ve Windows Notepadu ( poznámkovém bloku ). Jsou formátovány stejně jako
ostatní soubory se sekcemi [Book] ( v hranatých závorkách ) a pouze čtyřmi proměnnými ( Title, Author, Date a Fsb ).
Proměnná Title obsahuje název knihy, který bude vidět v knihovně. Proměnná Author obsahuje Vaše jméno, nebo jména authora knihy. Proměnná Date obsahuje datum vytvoření knihy. Hodnoty z těchto tří řádků jsou zobrazeny na stránce knihovna ( library ) ve FS2. Avšak nejdůležitější je proměnná FSB, která obsahuje úplnou cestu a název souboru k první stránce knihy. Níže vidíte příklad knihy k revíru river lot jako průvodce :
|
FSB soubory ( stránky nápovědy ) |
FSB soubory jsou velmi podobné HTML souborům,
v tom, že to jsou textové soubory, obsahující příkazy, které se používají
k formátování zobrazení stránky. Úplný seznam použitelných příkazů je v tabulce,
s podrobným popisem každého příkazu. Nejlepším způsobem jak vytvořit FSB soubor je, prohlédnutí si již existujícího souboru a použít jej jako šablonu pro vytvoření nového souboru ( opět osvědčená metoda - kopírovat a vložit :) ). DŮLEŽITÉ : Dříve než se začnete deptat při tvorbě FSB souborů, dám vám tip, který vám znatelně urychlí celý proces. Pokud tvoříte nebo měníte FSB soubor a chcete si jej prohlídnout přímo ve FS2 nemusíte po každé změně vypínat a zapínat hru. Stačí když si při prohlížení stránky ve FS2 minimalizujete hru do lišty pomocí ALT+TAB. Potom uděláte změny v souboru FSB, kliknete v liště na ikonu FS2 a uvidíte rovnou provedené změny. Ušetří to spoustu času a zjednoduší to vytváření FSB souborů. Nenechte se odradit vysvětleními dále, pravděpodobně budou znít složitě, ale ve skutečnosti to tak složité není, nejlepší způsob je podívat se na již existující FSB soubory. |
FSB - seznam příkazů | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vysvětlení všech FSB příkazů |
ADD x y Příkaz ADD lze použít k umístění stránky na obrazovku ve FS2. Ta se běžně umisťuje úplně na začátku textu dříve než se cokoliv zobrazí. Obsahuje dvě hodnoty, X a Y. Tyto dvě hodnoty určují kolik se v ose X a ose Y přidá ke všem hodnotám na všech řádcích pod řádkem s příkazem ADD. Například, pokud se na začátek FSB souboru umístí řádek ADD 10 50 všechno zobrazené se posune o 10 pixelů doprava a o 50 pixelů dolů. Záporné hodnoty způsobují posunutí doleva a nahoru. AREA x y x1 y1 aktivní prostor Příkaz AREA je podobný HTML odkazům. Používá se k odkazování na stránky mezi sebou nebo dá uživateli možnost uzavřít stránku kliknutím na odkaz. Aktivní protor je reprezentován hodnotami X, Y, X1 a Y1, které udávají čtvercový (obdélníkový) prostor kam může uživatel kliknout. Pokud najedete kurzorem nad toto místo, změní se kurzor na ruku, což znamená, že je možné na tento prostor kliknout. Hodnota akce specifikuje akci která se má provést při kliknutí. Tato hodnota může být nastavena na 1 pro uzavření stránky, 2 pro otevření stránky na pravé straně knihy, 3 pro otevření stránky na levé straně knihy. V budoucnu přibude spousta dalších akcí, jako například přehrávání WAV nebo AVI video souborů, ale zatím lze nastavit pouze hodnoty 1 až 3. Hodnota poslední stránky by měla být nastavena na FSB cestu a název souboru aby se otevřela při kliknutí na aktivní prostor. Pokud je hodnota akce nastavena na 1 (zavřít) pak by se měla použít hodnota [close]. BEDGE x y x1 y1 barva1 barva2 Tento příkaz se používá na umístění talčítka podobného jako ve windows na stránku. Tlačítko je definováno obdélníkovou plochou vymezenou X,Y,X1 a Y1, která obsahuje dvě barvy, vrchní a levý okraj má stejnou barvu a pravý a dolní okraj má také stejnou barvu. Barvy jsou indexy barev, které byly definovány na řádku SETCOL. Pokud se jako první použije světlejší barva a druhá barva bude tmavší, bude se tlačítko zobrazovat jako vystupující ze stránky, při obráceném použití barev bude naopak tlačítko vtisknuto do stránky. BOX x y x1 y1 barva Příkaz BOX se používá na vykreslení jednobarevného boxu na stránce. Hodnoty X,Y,X1 a Y1 definují obdélníkovou plochu v pixelech a barva je opět index barvy specifikované v řádku SETCOL. CHANGEFONT font Tento příkaz se používá k nastavení fontu písma pro všechny texty, které budou pod tímto řádkem. Hodnota "font" representuje název souboru s fontem ve složce FONTS v adresáři fishsim ( bez přípon ), např. TM10, HLV15 apd... Pokud soubor FSB obsahuje jakýkoliv text, měl by na začátku obsahovat minimálně jeden řádek s tímto příkazem. CHAR x y barva Tento příkaz se používá k umístění samotného znaku na stránku. Nepoužívá se často. Barva znaku se udává opět indexem barvy specifikovaným v řádku SETCOL. CONTAINER x y x1 y1 Tento příkaz je zásadní pro správné fungování stránky ve FS2. Vždy by měl být příkaz container na začátku stránky před všemi ostatními příkazy, které se týkají zobrazování čehokoliv. Plocha, kterou stránka zabere je definována hodnotami X,Y,X1 a Y1. Když FS2 zobrazuje FSB soubor a najde tento řádek, uloží obrázek do specifikovaného odbélníku. Pokud je stránka zavřena a otevře se jiná stránka, odstraní se tato plocha a obrazovka se vrátí do originálního nastavení. END Poslední řádek ve FSB souboru by měl obsahovat END, což znamená, že již nebudou následovat žádné další příkazy . GYLINE x y y1 mezery obrázek Příkaz GYLINE se používá k umístění sejného obrázku na stránku vícekrát jedním příkazem. Tento příkaz lze použít pouze k vykreselní obrázků od vrchu dolů. Hodnoty X a Y určují startovní souřadnice pro první obrázek, Y1 specifikuje spodní bod pro obrázek a hodnota "mezery" udává o kolik pixelů v ose Y jsou obrázky od sebe odděleny. Hodnota "obrázek" udává cestu a název souboru, který se má zobrazit. Všechny obrázky zobrazené pomocí příkazu GYLINE, vždy používají index barvy 0 jako masku, která se nezobrazuje. LINE x y x1 y1 barva Příkaz LINE se používá k vykreslení jednobarevné linky mezi body (X,Y) a (X1,Y1) ve specifikovaném indexu barvy. Linka je vždy pouze 1 pixel široká. LINEX x y x1 barva Tento příkaz se používá k vykreslení horizontální linky přes stránku od (X,Y) do (X1,Y), ve specifikováném indexu barvy. Pokud potřebujete horizontální linku, je tento příkaz vhodnější a rychlejší než použití příkazu LINE. LINEY x y y1 barva Tento příkaz je stejný jako příkaz LINEX, akorát že vykreslí vertikální linku mezi body (X,Y) a (X,Y1). MERGE akce Příkaz MERGE lze použít k určení že všechny obrázky zobrazené za tímto příkazem budou sloučeny s pozadím. Pokud je specifikována hodnota MERGE 1, všechny obrázky zobrazené po tomto příkazu budou sloučeny s pozadím. Hodnota MERGE 0 se může použít pro vypnutí efektu sloučení s pozadím. Pokud je v souboru FSB obsažena hodnota MERGE 1, měli by jste vždy mít i hodnotu MERGE 0 pro zrušení efektu ještě před hodnotou END, jinak bude efektem postiženo zobrazení ve FS2 i po zavření stránky. PIXEL x y barva Toto je jednoduchý příkaz, který pouze nakreslí samostatný pixel na stránce ve specifikované barvě. Běžně se nepoužívá. PUTGRAPHIC x y maska obrázek Příkaz PUTGRAPHIC lze použít k umístění JPG nebo PCX obrázku na stránku na místo specifikované souřadnicemi (X,Y) - souřadnice určují levý horní roh obrázku. Hodnota "maska" může být nastavena na 0 nebo 1, pokud bude nastavena na 1, FS2 použije index barvy 0 jako masku pro obrázek a nezobrazí jej. Hodnota "obrázek" je relativní cesta a název souboru s JPG nebo PCX obrázkem, který se má zobrazit. REM komentář Tento příkaz se použije k přidání komentáře do zdrojového souboru FSB, nebo ještě důležitější je funkce kdy přídáte tento příkaz na začátek řádku a FS2 bude tento řádek ignorovat. Toto je užitečné pokud chcete nějaký řádek odstranit, ale nechcete je smazat, pouze pro případ Vaší potřeby. SETCOL barva r g b Normálně je prvních několik řádků ve FSB souboru s příkazem SETCOL. Každý FSB soubor může mít definováno až 256 unikátních barev. Pro definování barvy přidejte řádek SETCOL a zadejte hodnoty červené, zelené a modré barvy ( RGB formát ). Hodnoty pro červenou, zelenou a modrou mohou být v rozsahu 0 - 255. Všechny hodnoty 0 znamenají černou barvu a naopak všechny hodnoty 255 znamenají bílou barvu. Následující příklad vykreslí tmavě zelený box : SETCOL 1 0 100 0 V příkladu je nadefinován index barvy 1 jako tmavě zelená barva (0 100 0) a box je vykreslen na stránce na souřadnicích (100,100) -> (200,200) při použití barvy index 1 ( tmavě zelená ). SHADOW x y barva1 barva2 mezery text Příkaz SHADOW se používá k vykreslení textu na stránce za použití aktuálně nastaveného fontu. Počáteční pozice textu je specifikována hodnotami X a Y. Text je vykreslen dvěma barvami s efektem stínu. Tyto dvě barvy se specifikují parametrem "barva1" a "barva2" a vybírají se opět z definovaných indexů barev ( SETCOL ). Nakonec, hodnota text obsahuje text, který se má zobrazit. Hodnota "mezery" je normálně 1, ale můžete si ji nastavit navíc, čímž zvětšíte mezery mezi jednotlivými znaky v řádku. Například hodnota "mezery" 2 vloží mezi každý znak v řádku 2 prázdné pixely. SPUTGRAPHIC x y měřítko obrázek Příkaz SPUTGRAPHIC je totožný s příkazem PUTGRAPHIC akorát že hodnota "maska" se zamění hodnotou "měřítko", což může být použito ke zmenšení velikosti obrázku. Žádná maska se tady na obrázek nepoužije. Hodnotu "měřítko" lze například nastavit na 2, což změní velikost obrázku na polovinu, při nastavení na 4 zmenší obrázek na 1/4, nastavení 8 zmenší obrázek na 1/8 atd.... STRING x y barva mezery text Tento příkaz je totožný s příkazem SHADOW, avšak text je zobrazen pouze jednou barvou místo dvěma. Není tím pádem zobrazen stínovaně a je světlejší. WALLPAPER x y x1 y1 obrázek Příkaz WALLPAPER se použije k nastavení tapety ve vymezeném prostoru na stránce. Prostor je definován hodnotami (X,Y)->(X1,Y1) a hodnota "obrázek" udává obrázek, který se má použít jako tapeta. ( Existuje spousta dalších příkazů, ale ty se nepoužívají v samostatných FSB souborech, ale jsou použity programem FS2, lze přidat další příkazy na vyžádání, prosím pošlete mi je mailem ). |
Příklad FSB souboru | |
Následuje příklad FSB souboru z knihy river lot. Pokud si
příklad prohlédnete a přečtete si popis příkazů, nebude pro vás vytvoření
FSB souboru žádný problém :)
|
(c) J.C.Spooner, (cz) Jerry 2008